Memento Nemzeti és azon túl
Memento 1965: drámai változásokon ment át a Főváros tulajdonképpeni középpontja, amit minden bizonnyal azóta sem hevert ki teljesen. A jelenlegi tömegközlekedési csomópont már egyáltalán nem idézi régi önmagát, mondhatni inkább totálisan elfelejtette.
A Városkép Romboló rovat történetében először foglalkozunk egy olyan helyszínnel, ahol az egykori-dicső állapotnak akarunk kiemelten emléket állítani. Mindezt tesszük oly módon, ahogy azt már megszokhatták tőlünk az olvasók, továbbá egy vendég prózaíró víziójával is. Memento Nemzeti!
Memento 1875: a Nemzeti Színház Népszínház néven épült fel a híres bécsi Ferdinand Fellener és Hermann Helmer vezette színháztervező cég első magyarországi műveként. A neoreneszánsz palota fővárosi támogatással, magánkezdeményezésre készült el a Nagykörút és a Kerepesi út (a mai Rákóczi út) központi kereszteződésében, 1875 októberében. A Népszínház nyitóeladását 1875. október 15-én tartották. Az első vezetés az erősödő városi polgári közönség igényeit s ízlését tekintette irányadónak. A színház legmeghatározóbb művésze az 1875-től 1902-ig szerepelt Blaha Lujza (1850-1926) volt, akit „a nemzet csalogányának” is neveztek. A főváros 1920-ban, hetvenedik születésnapja alkalmából, még életében, a Népszínház körül kialakult teret is elnevezte róla.
1908-ban a Nemzeti Színház ideiglenes otthonaként bérelte ki az állam a főváros Népszínházát. Az ideiglenes Nemzeti Színház építészeti, akusztikai, színház- és színpadtechnikai szempontokból azonban egyáltalán nem volt ideális a XX. század eleji nemzeti színjátszás számára. Kárpitokkal, hangterelőkkel igyekeztek javítani a nézőtéri hangzásviszonyokon. Ezután, még 1908-ban hidraulikus színpadgépezetet építettek, 1928-ban építették be a 12 méter átmérőjű forgószínpadot, majd 1935 nyarán nagyobb szabású átépítés, korszerűsítés történt. Ekkor a színpadvilágítást teljesen megújították, körhorizontot kapott az egyébként túlságosa szűk hátsószínpad. Világítási tornyokat emeltek az előszínpadra, díszletvetítő berendezést építettek be. A forgószínpadot áthelyezték és korszerűsítették. Az 1937-es centenáriumi ünnepi évadra tehát kívül-belül megújulva állt készen a Nemzeti Színház.
A második Világháborúban, az ostrom alatt az „ideiglenes” színházépület meglehetősen sok kisebb, első tekintetre nem szerkezeti kárt szenvedett, így gyors romeltakarítás és helyreállítás után 1945 szeptemberében meg is kezdődött a játék a Blaha Lujza téren. Később, már 1948-ban azonban kiderült, hogy a nézőteret ért két repülőbomba-találat mégis megbontotta a tetőszerkezetet és hibajegyzék a következő tíz-tizenöt esztendőben csak gyarapodott. 1957-ben, az előző ősz ütötte sebek okán is külső tatarozásra került sor. A színész- és háziszerző-gárda korról korra a legjobb volt a hazai színházak között, a közönség tisztelettel és szeretettel kötődött Nemzeti Színházához. A színészek és a színházi dolgozók pedig a legmélyebben a magukénak érezték hagyományaival és jövőjével együtt. A Nemzeti Színház lelke mindvégig áthatotta a színházat és a közönséget.
1960 áprilisában a Művelődésügyi Minisztérium Műszaki Főosztályának született egy bizalmas feljegyzése a Nemzeti Színház épülete tárgyában. Összegezve az épületet minden szempontból igen rossz állapotúnak találták: áramhálózat és gépészet teljes korszerűsítése volt szükséges. Sürgősen el kellett dönteni, hogy új színházat építenek vagy a jelenlegit teljesen átépítik. Egy új Nemzeti Színház felépítését javasolták, mert az lett volna a gazdaságosabb az ország akkori gazdasági helyzetére nézve. Ekkor már folytak a metró mélyépítési munkálatai a Rákóczi út Rókus Kórház és Blaha Lujza tér közé eső területe alatt. A fúrópajzsok által tapasztalt rezgéseket nehezen bírták az épület téglafalai és például 1963 áprilisában megroggyant a nézőtér első emeleti padozata is. Az akkori technológia nem adott lehetőséget a könnyű, gyors, olcsó stabilizálásra.
1963 decemberében az Állampárt Politikai Bizottsága javaslatot tett részletes műszaki leírással a Színház jövőjével kapcsolatban, ami megpecsételte az épület sorsát. Két nyomós okkal egy Új Nemzeti Színház építését javasolták egy másik helyszínen. Egyrészt a második világháborúban az épület súlyosan megsérült, s mind építészeti, mind műszaki állagában teljesen elavult. Másrészt a földalatti vasút építése szükségessé tette a Nemzeti Színház épületének megerősítését, ami rendkívül költséges lett volna, ráadásul utána az épület adottsága miatt csak a századforduló technikai színvonalát lehetett volna elérni.
Ezt még az Országos Tervhivatal 1964. márciusi előterjesztése követte, aminek nyomán a Gazdasági Bizottság határozott a Nemzeti Színház lebontásáról. Széles, gyászoló tömeg kíséretében – köztük síró színművészekkel -, 1965. január 15-én kezdték el bontani és három különböző időpontban (március 15-én, 30-án és április 23-án) történt robbantással 1965. április 30-ára teljesen eltüntették az épületet. Mind a mai napig él az a mondás, hogy a színház lebontásával, azóta sincs teste a Nemzeti Színháznak, csak lelke. Memento Nemzeti örökké!
Hogy ezután mi történt? Az Állampárt városvezetése igyekezett a ”maga módján modernizálni” a tér ezen részét is. Kőből és fémből álló gombákat ábrázoló csobogó került felállításra, autóparkoló került kialakításra és gyors fásítás következett 20-25 éves fákkal. Időközben az M2-es metróvonal is átadásra került 1970. áprilisában, így a tér ezen része elnyerte végső állapotát, amely azóta inkább csak romlott. A lebontott Nemzeti Színház (Népszínház) emlékét Búza Barna 1983-ban készített emlékköve tudta már csak őrizni a téren. Sajnos ez a szobor sem örvend nagy tiszteletnek, rendszeresen összefirkálják vagy teleszemetelik.
Az egykori Nemzeti Színház helye leginkább egy rendkívül jellegtelen és kietlen betonplaccra hasonlít jelenleg. Elhanyagoltsága minden bizonnyal ”tömegközlekedési átjáróház” szerepéből adódik. Számos buszjárat megállója található itt, illetve a 4-es 6-os villamos és a 2es metró hömpölygő tömege is teszi tiszteletét itt nap, mint nap. Súlyosabb – inkább társadalmi és szociális – probléma az aluljáró hatása a térre nézve, ahol rendszeresen alszanak hajléktalanok illetve szinte mindennaposak a lopások a térfigyelő kamerák ellenére is. Napközben odalent a számos olcsó kisboltnak van forgalma, de éjszaka, aki teheti, minél gyorsabban célba veszi valamelyik kijáratot, hogy a felszínre jusson ebből a nem túl bizalomgerjesztő környezetből.
A művésznő élete utolsó pillanatáig nézegette a házat, amin keresztül életet adhatott a városnak. Ma az a tér ugyanolyan üres, mint a szívünk. A szív ami romba döntötte az emlékét és a szív, ami azóta is úgy tesz, mintha semmi nem történt volna. De mindig van remény – egy új fülemüle ártatlan és tiszta hangja talán még megtöltheti bensőnket azzal a melegséggel, amire nem csak a város, hanem egész nemzetünk vágyik. /A fülemüle üres sírja, CP/
Memento Nemzeti, tehát a fentiek alapján pótolhatatlan veszteség az egykori patinás épület elvesztése mind városépítészeti mind pedig színművészeti szempontból is. Az űr jelenleg is ott tátong a Blaha Lujza téren, ahol rebesgetnek egy felújítást a közeljövőben.
[codepeople-post-map]