MÁV Romboló: Budapest-Szob vonal #1 (videóval)

Tennél, de nincs időd a szemétdombok eltakarítására? Támogass minket és elvégezzük helyetted a piszkos munkát! Támogatom a munkátokat!

MÁV Romboló néven, a Városkép Romboló e héttől egy újonnan induló minisorozattal jelentkezik, melynek első darabja a Budapest-Szob vasútvonal egy része.

A sorozat főképpen a budapesti és agglomerációjába tartozó vasútvonalak és környékük lehangoló-pusztuló állapotára szeretné felhívni a figyelmet.

MÁV Romboló

Korábban már a Rákosrendezői pályaudvarral és állomásépületével már foglalkoztunk erről a vonalról, azonban jelen esetben egy meghatározott vonalszakaszt és környékét – 3 kiemelt területtel – vennénk górcső alá:

#1 rész: Vonal és a vonalszakasz bemutatása

#2 rész: Volt palotai piac (térkép)

#3 rész: Rákosrendező – Körvasútsor ”bejárat” (térkép)

#4 rész: Istvántelek környéke (térkép)

MÁV Romboló Google Maps alapján a vonal szakasz. Fotó: hulladekvadasz.hu

Google Maps alapján a vonal szakasz. Fotó: hulladekvadasz.hu

A Budapest – Szob vasútvonal a MÁV 70. számú vasútvonala, melynek teljes hossza 62,9 km, történetileg nagy múltra tekint vissza. A Budapest – Vác szakasz már 1846-ban megépült, Magyarország legelső közforgalmú gőzvontatású pályájaként. Kezdetben még egyvágányú, váci ideiglenes végállomású volt, majd még 1850-ben megépítették és üzembe helyezték a Vác – Párkány-Nána (Štúrovo) közti szakaszt, ami 1893-re lett kétvágányú már a MÁV által. Míg a Pest és Vác közti rész még az osztrák Államvasút-társaság által lett kétvágányúsítva még 1868-69-ben. 1920-as trianoni békeszerződés után csak a Budapest – Vác – Szob szakasz maradt magyar területen. Jelentős esemény volt még a pálya villamosítása, ami 1967-től 1971-ig meg is történt a Pest – Vác közti szakaszon, majd 1971 után Szobig is.

A térképen és a videóban kijelölt vonalszakaszról és környékéről általánosan elmondható, hogy rendkívül siralmas állapotban van. Szinte végig hatalmas graffitik díszítik a falakat, szemét kisebb-nagyobb mértékben a sínek mellett. Így elhanyagoltság és pusztulás bevonzza az elhagyott épületeket is a környékre. A 2014-ben bezárt és gyakorlatilag a földdel egyenlővé tett volt palotai piac – más néven Palotai Novák Piac – megmaradt ”épületeiben” hajléktalanok laknak. Istvántelek állomás mellett a legendás Főműhely már évek óta kedvelt Urbex helyszín. Továbbá a volt Bőrdíszműgyár egy része teljesen kihalt és pusztuló állapotban van. A körvasútsori elágazás után, Rákosrendezőre menet  az általunk Rákosrendező – Körvasútsor ”bejárat”-nak nevezett terület leginkább egy III. Világháború sújtotta övezetre emlékeztet a több kisebb romos MÁV pályafenntartási épületével.

MÁV Romboló a sorozat neve, de összességében elmondható, hogy csak a MÁV területein lévő elhanyagolt állapot kezelése tartozik az ő hatáskörükbe. A többi vagy önkormányzati hatáskör vagy a tulajdonos felelőssége.

Ez is érdekelhet: