Támogasd környezetünk megmentését, a hulladekvadasz.hu üzemeltetőjét, a JÖN Alapítványt.

Eddig több ezer bejelentés hatására több ezer tonna hulladék felszámolásában működtünk közre vagy szerveztünk több száz fős szemétszedési akciókat és váltunk Magyarország legaktívabb környezetvédelmi mozgalmává. Tevékenységünknek azonban komoly költségvonzata is van, amit eddig az alapítvány tagjai saját erejükből finanszíroztak meg. Segítségeddel tovább folytathatjuk a munkánkat.




Banki átutalással ide kattintva.

MÁV Romboló: Budapest-Szob vonal #1 (videóval)

MÁV Romboló néven, a Városkép Romboló e héttől egy újonnan induló minisorozattal jelentkezik, melynek első darabja a Budapest-Szob vasútvonal egy része.

A sorozat főképpen a budapesti és agglomerációjába tartozó vasútvonalak és környékük lehangoló-pusztuló állapotára szeretné felhívni a figyelmet.

MÁV Romboló

Korábban már a Rákosrendezői pályaudvarral és állomásépületével már foglalkoztunk erről a vonalról, azonban jelen esetben egy meghatározott vonalszakaszt és környékét – 3 kiemelt területtel – vennénk górcső alá:

#1 rész: Vonal és a vonalszakasz bemutatása

#2 rész: Volt palotai piac (térkép)

#3 rész: Rákosrendező – Körvasútsor ”bejárat” (térkép)

#4 rész: Istvántelek környéke (térkép)

MÁV Romboló Google Maps alapján a vonal szakasz. Fotó: hulladekvadasz.hu

Google Maps alapján a vonal szakasz. Fotó: hulladekvadasz.hu

A Budapest – Szob vasútvonal a MÁV 70. számú vasútvonala, melynek teljes hossza 62,9 km, történetileg nagy múltra tekint vissza. A Budapest – Vác szakasz már 1846-ban megépült, Magyarország legelső közforgalmú gőzvontatású pályájaként. Kezdetben még egyvágányú, váci ideiglenes végállomású volt, majd még 1850-ben megépítették és üzembe helyezték a Vác – Párkány-Nána (Štúrovo) közti szakaszt, ami 1893-re lett kétvágányú már a MÁV által. Míg a Pest és Vác közti rész még az osztrák Államvasút-társaság által lett kétvágányúsítva még 1868-69-ben. 1920-as trianoni békeszerződés után csak a Budapest – Vác – Szob szakasz maradt magyar területen. Jelentős esemény volt még a pálya villamosítása, ami 1967-től 1971-ig meg is történt a Pest – Vác közti szakaszon, majd 1971 után Szobig is.

A térképen és a videóban kijelölt vonalszakaszról és környékéről általánosan elmondható, hogy rendkívül siralmas állapotban van. Szinte végig hatalmas graffitik díszítik a falakat, szemét kisebb-nagyobb mértékben a sínek mellett. Így elhanyagoltság és pusztulás bevonzza az elhagyott épületeket is a környékre. A 2014-ben bezárt és gyakorlatilag a földdel egyenlővé tett volt palotai piac – más néven Palotai Novák Piac – megmaradt ”épületeiben” hajléktalanok laknak. Istvántelek állomás mellett a legendás Főműhely már évek óta kedvelt Urbex helyszín. Továbbá a volt Bőrdíszműgyár egy része teljesen kihalt és pusztuló állapotban van. A körvasútsori elágazás után, Rákosrendezőre menet  az általunk Rákosrendező – Körvasútsor ”bejárat”-nak nevezett terület leginkább egy III. Világháború sújtotta övezetre emlékeztet a több kisebb romos MÁV pályafenntartási épületével.

MÁV Romboló a sorozat neve, de összességében elmondható, hogy csak a MÁV területein lévő elhanyagolt állapot kezelése tartozik az ő hatáskörükbe. A többi vagy önkormányzati hatáskör vagy a tulajdonos felelőssége.

Latest posts by VRUMHAM (see all)

Ezek a cikkeink is érdekelhetnek