Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'hueman_remove_font-awesome' not found or invalid function name in /home/vfrtyr/public_html/hulladekvadasz.hu/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
Tudatformálás 8 éveseknek, iskolai projekt - 1. alkalom - Hulladekvadasz.hu

Tudatformálás 8 éveseknek, iskolai projekt – 1. alkalom

Tudatformálás, Iskola projekt 8 éveseknek. Az első alkalommal a lányom iskolai farsangján az SZMK-s anyuka poharakat vásárolt az osztály bulira. Boldogan hívott (naná, hogy már ők is tudnak a mániámról), hogy talált olcsón tartós poharakat, ami igaz műanyag, de legalább nem eldobhatós.

Tudatformálás

Nagyon örültem, hogy még az osztályban is ragad a többiekre a hulladékcsökkentésre való törekvésemből, amiről korábban csak úgy hébe-hóba meséltem a szülőknek egyes beszélgetéseink alkalmával.

És még aznap este beindult az agyam, hogy mi lenne ha?! Másnap gyorsan le is írtam a gondolataimat, amit elküldtem a többi szülőnek és az osztályfőnöknek. Kiderült, hogy az ötlet mindenkinek tetszik, azonban igazgatói engedély is kellett, amit az osztályfőnökünk pár nap alatt meg is szerzett.

Iskola projekt

Az hozzátartozik a dologhoz, hogy az iskola (Petőfi Sándor Általános Iskola, Gödöllő) 2016-ban megkapta az Örökös Ökoiskola címet az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Földművelésügyi Minisztérium közös adományaként.

Hogy mitől öko az iskola? Sok mindentől igen és sok mindentől még nagyon messze áll még.

„Az ÖKO szemléletet tanóráinkba is beépítjük, fontosnak tartjuk az egészségtudatos életmódra való szoktatást, az állatok és növények védelmét és a fenntarthatóságra nevelést. A tanév során tartunk Egészségnapot, Madarak és fák napját, Víz világnapját és sorolhatnám tovább. Az Erdei Iskolát is – melyre tanulóink 80%-át elvisszük – ennek jegyében szervezzük. Abszolút észrevehető a szemléletváltás a gyerekeknél, például az ÖKO kukákat is maguk készítették és helyezték ki a folyosókra, melyekben szelektíven gyűjtjük iskolában a hulladékot. Örömteli, hogy sokkal egészségesebben is étkeznek, mint korábban.” – részlet Gubáné Csánki Ágnes igazgatónő beszédéből.

Ezért is gondoltam, hogy a gyerekeknek tartanék egy pár alkalmas programot, aminek a célja az osztálybeli hulladék/szemét minimalizálása. Az elképzelésem szerint beszélgetések, „kukázás”, megfigyelési feladatok lesznek a projektben.

Az első alkalmat március közepén (2017.03.20.) tartottam. A gyerekek és az osztályfőnök is nagyon izgatottak voltak, de azt hiszem én mindet lepipáltam ebben.

Elsőként beszélgettem velük: mitől öko az iskolánk, mi az a szemét, mi a különbség szemét és hulladék között, és hasonlók. Meglepő módon (vagy lehet hogy ez már nem is meglepő?) képben voltak, nagyon jó gondolataik voltak: növény és állatvédelem, egészséges étkezés, sport. De voltak szinte hátborzongató válaszok is, pl. láttak olyan embereket, akik a kukában keresgéltek, „biztos nagyon szegények voltak, és a szemeteskukában találtak még használható dolgokat”.

A beszélgetést képek követték, sokkoló képek, igazán sokkoló képek.

Durva voltam? Lehet. Azonban nagyon kíváncsi voltam, hogy mit éreznek a képek láttán. A tapasztalatom az volt, hogy az ötlet betalált. A gyerekek jó része nagyon rosszul érezte magát a látottak miatt. Még olyan kislány is volt, aki a tanító néni ölébe bújt. Kérdésemre, hogy mit érez, azt mondta, hogy nagyon rossz ilyen dolgokat látni, azt hogy ennyire sok a szemét.

A képekről beszélgettünk, ki mit gondol, mit tehetnénk azért, hogy legalább a közvetlen környezetünkben ne kelljen ilyeneket látni.

Iskola projekt - Tóth Andi a gyerekeket oktatja.

Iskola projekt – Tóth Andi a gyerekeket oktatja.

Ennek kapcsán, Panna lányom megmutatta, hogy mit használ a szemét csökkentése érdekében. Előkapta a táskájából a Hygi kulacsát, a textil szendvicstartót és a textil szalvétáját, és a textil zsepiket. Kimondottan büszke volt magára, és én is rá, hiszen neki ezek már teljesen természetes dolgok és fel sem merül benne, hogy eldobhatót használjon.

Érdekességként megmutattam a gyerekeknek a fém szívószálainkat. Kérdeztem tőlük, hogy szerintük mi ez? A 23 gyerekből 2 eltalálta, de még soha senki nem látott élőben, és főleg nem használt ilyet. Nagyon rácsodálkoztak 🙂

És mi a tanulsága az iskolai beszélgetésnek?

A gyerekek (a sajátomtól eltekintve) még nem ismerik a hulladékminimalizálás fogalmát.
A gyerekek legalább fele nem gyűjti otthon szelektíven a szemetet.
A gyerekek rettentő fogékonyak és érdeklődőek, így most is beigazolódott, hogy velük érdemes foglalkozni, mindannyiunk, a jövőnk és a környezetünk érdekében!

Mindenkinek sok sikert kívánok a nulla hulladék eléréséhez.

Andi ?

Ha még több hasznos tippet szeretnél olvasni a hulladék csökkentéséről, akkor keresd fel

You may also like...