Tudatformáló iskola projekt folytatódik 8 éveseknek – 3. alkalom

Tennél, de nincs időd a szemétdombok eltakarítására? Támogass minket és elvégezzük helyetted a piszkos munkát! Támogatom a munkátokat!

Tudatformáló iskola projekt folytatódik 3. alkalommal Tóth Andi vezetésével. Egy betegség miatt tért vissza a kiskamaszokhoz, hogy 2 hét után újult erővel formáltassa azt, amit elkezdett.

Két házi feladatuk volt. Az egyik, hogy a vadonatúj szelektív gyűjtőket, amiket a legutóbbi alkalommal ők maguk készítettek el, kezdjék el használni. Fontos szabály volt, hogy csak a tiszta műanyagot és papírt lehet szelektálni. A másik, pedig, hogy meg kellett vizsgálniuk az otthoni helyzetet hulladék terén.

Az osztályba lépve az első doglom az volt, hogy szemrevételeztem a szemetesüket. És örömmel láttam, hogy a 2 hét alatt nem akart kifolyni a terembe a rengeteg szemét.

A gyerekeket elsőként a házi feladatukról kérdeztem: mi a helyzet szemétügyben otthon?
Elég különböző válaszok érkeztek, de sajnos a többségnél még csak nem is szelektálják a szemetet, és még kevésbé figyelnek a szemét mennyiségére. Azért bízom abban, hogy ez a pár órás beszélgetés a gyerekekkel megragad bennük annyira, hogy előbb-utóbb fogékonyabbak lesznek a témára.

A másik feladat az osztálybeli szemét szelektív gyűjtése volt. A gyerekek nagy örömére ismét borogattuk a szemetet, de most külön a műanyagot és a papírt, majd a legvégén a vegyeset.

Papír szelektálása.

Papír szelektálása.

A papírral kezdtük. A fotón is látszik, hogy elég sikeres volt a szelektálásuk. A rajz illetve technika óráról megmaradt papírfecniket szépen ebbe a kosárba gyűjtötték. Pár papírzsepi és szalvéta került még a papír közé. Azt gondolom, a papír szelektálásával nem volt probléma.
Most az egészet (az osztály helyhiánya miatt) a helyi szelektív gyűjtő zsákba pakoltuk át közösen.


A képekből is egyértelműen látszik, hogy a műanyag szemét mennyisége jelentősen több volt mint a papíré. Ennek a legnagyobb oka, hogy a gyerekek rendszeresen kapnak az iskolában valamilyen tejterméket (tej, kakaó, joghurt, stb.), “természetesen” eldobós műanyag pohárban. A mostani szelektálás sem volt emiatt sikeres, mert bár különválogatva dobálták a joghurtos poharakat, de egyiket sem öblítették el. Azonban ha a poharakat nem nézzük, akkor nem olyan vészes a műanyag hulladék mennyisége.

A tudatformáló oktatások fontossága gyermekkorban megkérdőjelezhetetlen.

A tudatformáló oktatások fontossága gyermekkorban megkérdőjelezhetetlen.

A vegyes kuka tartalmáról nem készült fotó. Ami jó hír, hogy a 60 l-es szemetesvödör kb. csak 2/3-ig telt fel, összetételét nézve pedig többnyire étel- / gyümölcs maradék volt.

Nagyon szomorú, hogy az iskolában nincs egyáltalán szelektív hulladékgyűjtésre lehetőség. Vagyis ami a folyosókon van, az is csak látszat, mert amikor megtelik, akkor a takarító nénik egybeöntik a nagy konténerbe. Így az én gyerekeim sem tudják szelektíven gyűjteni. Az elméletet tudják, a gyakorlatot megmutattam nekik. A hulladék csökkentés jelentőségével már tisztában vannak. Az iskolában maximum annyit tudnak tenni, hogy az otthonról hozott dolgokra figyelnek, hogy minél kevesebb szemetet termeljen.

A feladatom ezek után az lenne, ha rá tudnám venni az iskola vezetését a központi szelektálásra, hulladékcsökkentésre illetve egy központi komposztáló kialakítására. Ehhez azonban az iskola minden diákjának szükséges lenne egy hasonló rövid elméleti és gyakorlati oktatás, mert különben teljesen eredménytelen lenne az erőfeszítés.

Tudatformáló iskola projektek alkalmával a kiskamaszoknak lehetőségük van már fiatalon megtanulni környezettudatosan gondolkodni.

Andi ?

Ha még több hasznos tippet szeretnél olvasni a hulladék csökkentéséről, akkor keresd fel

Iratkozz fel a Hulladékvadász Hírlevélre!Feliratkozom!

Ez is érdekelhet: