bejelento

Budafok Vasútállomás végnapjai a megújulás előtt (videóval)

Share

Budafok Vasútállomás több mint 10 év pusztulás után egy felújítási program keretében megújul. A Városkép Romboló ott volt az utolsó napjainak egyikén. Az állomás 2010-ig a Budafok-Belváros nevet viselte.

Budafok Vasútállomás

Budafok Belváros felőli látkép. Fotó: hulladekvadasz.hu

Az épület a Budapest-Székesfehérvár-vasútvonal (MÁV 30a számú), kétvágányú villamosított vasúti fővonalon helyezkedik el, ami a XIX. század végén illetve a XX. század elején épült ki, villamosítva pedig az 1980-as években lett. 2006-ban született meg az elhatározás, hogy felújítják a vonalat, mert jelentősen romlottak a vágányok állapota és sebességkorlátozásokat kellett bevezetni. Cél volt a 160 km/h általános pályasebesség elérése. A teljes fejlesztés az Európai Unió 2007-2013 költségvetési időszakában valósulhatott meg Kelenföld és Székesfehérvár között. A vonal felújítása mellett több állomás épület is megújult, köztük a leglátványosabban a tárnoki. Érd-Alsó, korábbi cikkünk is ezen a vonalon helyezkedik el.

E nagyszabású felújítási program keretében a budafoki állomásépület azonban ekkor még érintetlen maradt. Kiderült, a vasutas lakóházat Budafok-Tétény Budapest XXII. ker. Önkormányzat kezdeményezése alapján a Fővárosi Közgyűlés 2010-ben vonta fővárosi helyi védelem alá. 2014. november 11-i dátummal meghirdetve viszont eljárás indulhatott ‘Budapest fővárosi helyi védettségű építészeti örökségének jegyzéke’ módosítása iránt, aminek eredményes lezárásként elindulhattak a várva várt megújulási munkálatok idén májusban. Mindez a Kelenföld-Százhalombatta vonal pályakorszerűsítési program keretében, ahol nyolc állomás épület, köztük a budafokira is végre sor kerülhetett.

A vasutallomasok.hu oldalon látottak alapján már több mint 10 éve volt ilyen elképesztően lepusztult állapotban az állomás épület. A földszinti nyílászárók kivétel nélkül mind be voltak falazva, az emeletiek pedig gyakorlatilag nem is léteztek. Nyilván ezzel azt akarták elkerülni, hogy bárki csak úgy ”beköltözzön” ebbe az ódon épületbe. A graffitik egyre hatalmasabb méreteket öltöttek a falakon és egy helyi kerületi oldal tanulsága szerint a korábban felújított peron, aluljáró és lift is kezdte ezt átvenni ezt az elhanyagoltságot. Minden abba az irányba mutatott, hogy itt már lépni kell.

Budafok Vasútállomás

2017. június 10.-i állapot, az épület már a múlté. Fotó: hulladekvadasz.hu

A Városkép Romboló csapata azonban örömmel olvasta és meg is örökítette, hogy elkezdődtek a bontási munkálatok, sőt azóta már szinte be is fejeződtek. A Budafok-Tétény Önkormányzat rendkívül szimpatikus módon minden lépésről tájékoztatja a helyieket és várja az észrevételeket a Budafok Vasútállomás felújítási munkálatairól.

A Budafok megállóhelynél található régi, kétszintes felvételi épületet és a régi üzemi épületet várhatóan ez év áprilisában bontják le. Mint korábban már beszámoltunk róla, a tervrajzok szerint az állomás épületét megszüntetik, a fővárosi védettség alatt álló egykori vasutas lakóházat pedig elbontják, és az épület anyagait felhasználva, eredeti helyétől kb. 15 méterre műemléki jellegét megőrizve építik fel újra. Az épület új funkciót kap, zarándokházként működik majd tovább.

Budafok Vasútállomás kálváriája végre lezárulhat és hála az innovatív építészeti ötletnek, igazi megújulásnak lehetünk majd szemtanúi. Várjuk az eredményeket!

Készítette: #VRUMHAM

Share

Van még itt, ami érdekelhet