Támogasd környezetünk megmentését, a hulladekvadasz.hu üzemeltetőjét, a JÖN Alapítványt.

Eddig több ezer bejelentés hatására több ezer tonna hulladék felszámolásában működtünk közre vagy szerveztünk több száz fős szemétszedési akciókat és váltunk Magyarország legaktívabb környezetvédelmi mozgalmává. Tevékenységünknek azonban komoly költségvonzata is van, amit eddig az alapítvány tagjai saját erejükből finanszíroztak meg. Segítségeddel tovább folytathatjuk a munkánkat.




Banki átutalással ide kattintva.

Köki vasútállomás elveszett undergroundja

Köki vasútállomás elképesztően rossz állapota kerül nálunk terítékre, eheti, minden szempontból rendhagyó és kimerítő cikkünkben. Fennállásunk óta először egy tősgyökeres helybéli lakost kértünk, hogy őszintén jellemezze, véleményezze a jelenlegi elkeserítő helyzetet.

Köki vasútállomás

Fotó: hulladekvadasz.hu

Az állomás az 1970-es években épült, egy időben a 3-as metró illetve a környékbeli buszjáratok végállomásával. Az akkor rendkívül modernnek számító épület, igazi közlekedési csomópontként funkcionált a busz, metró és vasútállomások közötti gyalogosforgalom kialakításával. Mindezt a központi felüljáróján megvalósítva, vasúti jegypénztárral és ABC áruházzal együtt. Külön újdonság volt az elektronikus utas tájékoztató táblák elhelyezése is a váróteremben, a gyalogos-felüljárón és a – nagy részben fedett – peronokon.

Köki vasútállomás

Az építés utáni napok akkori, modern állomásépülete. Forrás: indafoto.hu

Az 1990-es évektől azonban a Köki vasútállomás állapota elkezdett jelentősen romlani, amit főleg a vasútüzem krónikus pénzhiánya és a környékbeli városrészek társadalmának elszegényedése okozott. Nagymértékű műszaki és esztétikai pusztulás indult meg, amit leginkább a mozgólépcsők üzemképtelensége, a peronokra vezető lépcsők baleset veszélyessége és a perontetők katasztrofális állapota mutatott leginkább. Sokkal súlyosabb, hogy a 2000-es évek elejére már leginkább a hajléktalanok és a rendkívül elszegényedett társadalmi réteg központi helyeként szolgált az egykori modern központi felüljáró és környéke. Egy, az interneten talált egykori videó hűen tükrözi az akkori körülményeket.

Nagyszabású tervek révén 2008-ban megindulhatott a Bevásárlóközpont építése, amivel kezdetét vette egyúttal egy hatalmas építkezéssel egybekötött látványos bontás is. A 2011 végi átadással szinte egy időben indult meg a jelenlegi állapot kialakulása és annak fokozódása. Habár tulajdonképpen az állomás Bevásárlóközpont felöli részét levágva modernizálták, a másik, a vasútállomás rész érintetlen maradt, óriási kontrasztot indukálva. Itt a pusztulási folyamat megállíthatatlanul haladt és halad mind a mai napig a maga útján. Leglátványosabb formája a falfirkák minden válfajának különböző méreteket öltő megjelenése, szinte az összes oldalsó síkfelületen. Igazi lepusztult underground környezet alakult itt ki, megdöbbentően elhanyagolt körítéssel. Idén végre felcsillant a remény a vasútállomás felújítására is, ami mindenképpen indokolt, elkerülhetetlen.

Köki vasútállomás jelenlegi helyzetképe egy tősgyökeres helybéli lakos tollából:

Aki látni akarja a világ egy apró szegletét akkor, mikor születtem, 1985-ben, nem kell mást tennie, mint ellátogatni a vasútállomásra. Mikor ránézek, az omladozó betonelemekre, a málladozó több réteg festékre, a horpadt fémelemekre, a kosztól megfakult üvegekre – már amelyik megmaradt – nem tudok másra gondolni, mint a romló látásomra, a sajgó hátamra, lassan, de biztosan hulló hajamra. Vajon túl fog élni engem is?

Annak az ígérete se hat semmit, hogy ki tudja, mennyi turista megy el arra. Vagy éppen GDP-t termelő aktív magyar állampolgár. Arcukon belefáradt érdektelenség. Tudják, hogy legalább egy generáció felnőtt már, amióta áll és semmi nem fog történni. Inkább sietnek a belvárosba, az ottani szépség felüdülés a kőbányai Quasimodohoz képest.

Amikor erre járok, néha elképzelem, hogyan nézhetne ki, merre menne vajon a lépcső, hogyan futnának a tető szélén a díszítések? Olyan szép is volna. Fehér falakkal és kék üvegablakokkal képzelem. Légkondicionálóval, hogy az emberek meghúzhassák magukat a perzselő nyári meleg és a reszkető téli hideg elől. De nem lehet. Az az állomás örök.

Egyetlen dolog van rá hatással: az idő maga. Hiába örök, lassú, de biztos erózióra van kárhoztatva, mi pedig arra, hogy tehetetlenül végignézzük, ahogy menthetetlenül a végtelenség és az enyészet martalékává válik.

Köki vasútállomás volt, van és lesz. Már csak az a kérdés, hogy milyen állapotban: botrányos vagy végre megújult, modern és az európai normáknak megfelelően. Mi az utóbbinak szorítunk rendületlenül!

Latest posts by VRUMHAM (see all)

Ezek a cikkeink is érdekelhetnek