Támogasd környezetünk megmentését, a hulladekvadasz.hu üzemeltetőjét, a JÖN Alapítványt.

Eddig több ezer bejelentés hatására több ezer tonna hulladék felszámolásában működtünk közre vagy szerveztünk több száz fős szemétszedési akciókat és váltunk Magyarország legaktívabb környezetvédelmi mozgalmává. Tevékenységünknek azonban komoly költségvonzata is van, amit eddig az alapítvány tagjai saját erejükből finanszíroztak meg. Segítségeddel tovább folytathatjuk a munkánkat.




Banki átutalással ide kattintva.

Logikai játék készítése házilag! – #30 DIY

Logikai játék készítése avagy, hogyan készíts otthon hulladékból egyedi játékot. Elkészítési leírás a cikkben és játékszabály az útmutató végén.

Az alkotó gondolatai a játék elkészítésének előzménye
Annak idején, amikor még élt szeretett Feri papám, és náluk voltam, nem telt el úgy egy alkalom sem, hogy ne játszottam volna ezzel a logikai játékkal (aminek azóta sem tudom a hivatalos nevét). Játék közben persze Feri papa mindig előre látta hogy épp nyerni fogok vagy veszíteni, és mindig jókat nevetgéltük közben. A nagyszülőket már nagyon régen elvesztettem sajnos, és Feri papa hagyatéka is elveszett. Azóta is sajnálom, hogy ez, a számomra igen jelentős emléktárgy is eltűnt az idők folyamán.

Közeledik Mindenszentek, ilyenkor mindenki jobban elszomorodik, a szeretteink hiánya felerősödik. A legtöbb ember kimegy a temetőbe mécsest gyújtani, emlékezni.

Őszinte leszek Veletek, én nem tartozom ehhez a többséghez, és nem azért mert tiszteletlen lennék az elhunyt szeretteimmel, vagy mert nem érint meg. Az oka csupán annyi, hogy nekem nem jelent semmit egy-egy kődarab, nem érzem közel őket, ha ott vagyok.

Ezért én minden évben otthon mécseseket gyújtok, gondolok rájuk, visszaemlékezem a legkedvesebb emlékeimre velük, néha nevetek, néha sírok… Elmondom nekik mennyire hiányoznak és megkérem őket, hogy onnan fentről vigyázzanak a még itt lévő összes családtagomra, barátomra, kedves ismerősömre. Én így emlékezek…

És hogy összefűzzem a fenti két gondolatmenetet:

A Kreatív hobbik csoportban ca egy évvel ezelőtt egy kreatív úriember feltett egy képet, hogy készített ilyen játékot, és megosztotta velünk a hivatalos játékszabályt is, ami még nekem is új volt, mert megtudtam hogy ketten is játszhatjuk. Sajnos nem mentettem el a nevét és már nem emlékszem ki ő, de ezúton is köszönöm neki!

Idén úgy döntöttem, hogy Mindenszentekig elkészítem a Feri papa féle játékot. Idén ez is az emlékezésem része lesz, mikor a mécsesek fényében játszani fogok ezzel a szuper játékkal, és hallom majd Feri papa hangját, amint azt suttogja a fülembe: „Megint nyerni fogsz kisunokám!„

Ha Ti is szeretitek a logikai játékokat, ajánlom az elkészítését, mert viszonylag kevés (idő és anyagi) befektetéssel egy nagyon jó kis játékot készíthettek, melyet egyedül vagy párban is játszattok (játékszabály a leírás alján). Felnőtteknek, gyerekeknek kiváló saját készítésű karácsonyi ajándék lehet belőle.

Készítő: Szabó Henrietta – Minyama Árudája

Elkészítési idő: ~1,5 óra

Technika: barkácsolás

Hozzávalók:

  • fa alap (méret: ca 16x16cm, vastagság: 1,6cm),
  • paraffinolaj,
  • fúró,
  • 10-es fa fúrószár,
  • filc/szigetelőszalag (fúrószár jelöléshez),
  • 34db 10mm-es fatipli (bábuk),
  • ceruza,
  • vonalzó,
  • csiszológép/csiszolóvászon,
  • ecset és rongy,
  • narancs vagy piros+sárga akrill festék,
  • tapadókorong (opcionális),
  • kis boríték (opcionális),
  • két oldalú ragasztó (opcionális).

Elkészítése:

Első lépésként tervezzük meg és rajzoljuk fel a négyzetrácsot a falapunkra.

Ha valamit elhibáztok közben, (mint én) sincs tragédia, mert mikor majd átcsiszoljuk a felületet, el fognak tűnni a téves jelölések, segédvonalak.

Keressük meg a tábla közepét, ez legyen a kiinduló pont a lyukak jelölésénél. Én 2cm-ként jelöltem be a lyukakat, így 10mm-es szünetek lesznek a fatiplik/lyukak között.

Ha megvan az összes jelölés jöhet a fúrás. 10mm-es fa fúrószárral dolgozzunk, mert a tiplink is 10mm-es.

Amire figyeljünk, hogy NE fúrjuk át teljesen a fa lapot, hiszen a bábuknak (tipliknek) meg kell állniuk a táblában. Az én falapom 1,6cm vastag volt, ezért ca 1cm mély lyukakat fúrtam. Ehhez a fúrószárat megjelöltem fehér filccel (épp ez volt kéznél, jelölheted szigszalaggal is) 1cm-nél, ezt a jelölést fúrás közben is láttam, így mindig tudtam hol kell megállnom, hogy megfelelő mélysége legyen a lyuknak.

Fúrás közben picit mozgassuk körbe körbe a fúrószárat h nagyon picit tágabb legyen majd a lyuk, ne szoruljon bele a tipli.

Ha kifúrtuk az összes lyukat, érdemes lyuk próbát végezni és ahol szükséges még tágítani rajta.

A megmaradt faforgácsot eltettem ínségesebb időkre, a kreatív ember sosem tudhatja ugyebár, hogy mikor lesz rá szüksége.

Ezután csiszoljuk át a felületet, addig csiszoljuk míg el nem tűnnek a korábban felrajzolt segédvonalak és szálkamentes nem lesz a felülete.

Paraffinolajjal (gyógyszertárban kapható) kezeljük a felületet. Ecsettel vigyük fel a felületre, majd a felesleges olajat egy rongy segítségével töröljük le róla. Hagyjuk megszáradni.

Az olaj minimálisan színezi át a felületet, bár igazság szerint ezt nem is színezésnek hívnám, szimplán csak érettebbnek tűnik tőle a fa.

A különbség a natúr és olajozott felület között

A különbség a natúr és olajozott felület között

Ha szeretnénk, tegyünk az aljára tapadós korongot, amit a bútorok aljára, lábára is szoktak tenni padlóvédelem céljából. Én azért tettem rá, hogy védjem az üvegasztalomat és azért mert emel rajta annyit, hogy a kinyomtatott játékszabályt az aljára rögzíthessem.

Egy darab fatiplit fessünk le narancssárga színűre és máris kezdődhet a játék!

Logikai játék készítése végén az alábbi játékot kapjuk.

Logikai játék készítése végén az alábbi játékot kapjuk.

Gondolatok, tippek:
Használhattok megmaradt deszkát, polcot. De ha nincs maradék anyagotok, akkor javaslom, hogy a barkács üzletek, faipari üzletek leeső darabjai közül válogassatok, ahol kisebb darabokat is találhattok, nem kell drágán megvenni a standard nagyobb méretű lapokat.

Én ezt a kb 17x20cm darabot négyszáz forint körül vettem. A méreteken nyugodtan változtathattok, kisebb-nagyobb hézagok, kisebb tipli, kisebb lyukak… a lényeg hogy csináljatok róla papíron egy vázlatot.

Ha nem natúron szeretnétek a táblát, akkor ne olajozzátok, díszítsétek decoupage, transzfer, pirográf technikával igény szerint. Nálam most nem a díszítés volt a lényeg, hanem az eredetihez közeli játék megalkotása, annak értéke pedig nekem pedig most az egyszerűségében rejlett.


Logikai játék készítése után kezdődjön a JÁTÉK
JÁTÉKSZABÁLYOK

(Játékosok száma: 1 fő)

A játék célja: A bábukat úgy levenni a tábláról, hogy csak egy bábu maradjon (lehetőleg a középső mezőn).

A játék menete: A játékos kezdéskor az összes bábut a tábla mezőire helyezi úgy, hogy a középsőt üresen hagyja.

A játék folyamán a bábukat úgy lehet levenni a tábláról, az-az kiütni, hogy a játékos egy adott bábuval egy szomszédos mezőn álló bábut átugorva a mögötte lévő üres mezőre lép, és az átugrott bábut leveszi a tábláról.

Tehát a kiütés feltétele, hogy az átugrandó bábu mögött közvetlenül üres mező legyen (ezért hagyjuk szabadon játékkezdéskor a tábla középső mezőjét). Az ugrás, illetve ütés a vonalak mentén, tetszőleges irányban (előre, hátra és oldalirányban) lehetséges. Egy lépésben csak egy bábut lehet levenni a tábláról, és minden lépésben egy-egy bábut le kell ütni. A bábuk üres mezőt nem ugorhatnak át és a szomszédos üres mezőre sem léphetnek.

A játszmát a játékos akkor nyeri meg, ha a táblán csak egyetlen bábu marad, ezért általában több lejátszás szükséges ahhoz, hogy a „türelemjátékos” kikísérletezze a megfelelő stratégiát.

A róka és a libák, avagy győzzön az okosabb!

(Játékosok száma: 2 fő)

A játék célja: A libákkal játszó játékos célja, hogy bekerítse a rókát, és ezzel megakadályozza a további mozgását, a rókával játszóé pedig az, hogy annyi libát raboljon el, az-az üssön ki, amennyi már nem tudja a rókát bekeríteni.

A játék menete: A libákat a tábla sötét koronggal jelölt mezőire (három sor vízszintesen!), a rókát pedig az üresen maradt mező bármelyikére kell állítani.

A játékosok, miután eldöntötték, melyikük melyik bábuval játszik, felváltva lépnek. A játékot a róka kezdi.

A libák és a róka is a vonalak mentén léphet bármely irányba egyet, a szomszédos mezők valamelyikére.

A rókának, ha lehetősége nyílik az ütésre, ütnie kell. Az ütés úgy történik, hogy a róka a mellette álló libát átugorja és a mögötte lévő üres mezőre lép. A kiütött bábut le kell venni a tábláról. A róka egy lépésben több libát is kiüthet egy ugrássorozattal, az-az addig folytathatja a libák átugrását, amíg a szomszédos mezőn álló liba mögött szabad mező található. Ütés közben megengedett az irányváltoztatás.

Ha a róka több ütéslehetőség közül választhat, azt az ugrássorozatot kell elvégeznie, amellyel több libát üt ki.
Ha libáknak sikerült bekeríteniük a rókát úgy, hogy ne tudjon mozogni, a játékot a libák nyerik meg. Ha viszont a róka annyi libát tud kiütni, hogy a többi már nem tudja bekeríteni, a róka a játék győztese.

Sok örömöt okozott nekem a Logikai játék készítése, remélem majd nektek is 🙂

Ha még több saját készítésű társasjáték ötletre, inspirációra van szükséged, akkor nézd meg a Pinteresten található „Társasjátékok, játékok” nevű táblánkat ITT.

Ha Te is beküldenéd alkotásodat, várjuk pályázatodat a kreativhobbikcsoport@gmail.com címre. Tárgymezőben az alábbi cím szerepeljen: Hulladékvadász DIY – saját alkotás neve. A további alkotásokhoz, újrahasznosításhoz sok sikert kíván a Kreatív Hobbik Csoport!

TUDTAD?

A hulladekvadasz.hu hivatalos üzemeltetője a JÖN Alapítvány, aminek a segítségével szeretnénk biztosítani a tevékenységeink hosszútávú működését.
Milyen segítség kell ahhoz, hogy tevékenységünk és hulladékvadászaink tovább folytassák munkájukat a környezetvédelem érdekében?
Az oldalunk fejlesztéséhez, munkánk támogatására támogatókat, szponorokat keresünk. Továbbá csapattagokat, akik segítik a munkánk.
Támogass minket egyszeri vagy rendszeres hozzájárulással!

Van még itt, ami érdekelhet