Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'hueman_remove_font-awesome' not found or invalid function name in /home/vfrtyr/public_html/hulladekvadasz.hu/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
Logikai játék készítése házilag! - #30 DIY - Hulladekvadasz.hu

Logikai játék készítése házilag! – #30 DIY

Logikai játék készítése avagy, hogyan készíts otthon hulladékból egyedi játékot. Elkészítési leírás a cikkben és játékszabály az útmutató végén.

Az alkotó gondolatai a játék elkészítésének előzménye
Annak idején, amikor még élt szeretett Feri papám, és náluk voltam, nem telt el úgy egy alkalom sem, hogy ne játszottam volna ezzel a logikai játékkal (aminek azóta sem tudom a hivatalos nevét). Játék közben persze Feri papa mindig előre látta hogy épp nyerni fogok vagy veszíteni, és mindig jókat nevetgéltük közben. A nagyszülőket már nagyon régen elvesztettem sajnos, és Feri papa hagyatéka is elveszett. Azóta is sajnálom, hogy ez, a számomra igen jelentős emléktárgy is eltűnt az idők folyamán.

Közeledik Mindenszentek, ilyenkor mindenki jobban elszomorodik, a szeretteink hiánya felerősödik. A legtöbb ember kimegy a temetőbe mécsest gyújtani, emlékezni.

Őszinte leszek Veletek, én nem tartozom ehhez a többséghez, és nem azért mert tiszteletlen lennék az elhunyt szeretteimmel, vagy mert nem érint meg. Az oka csupán annyi, hogy nekem nem jelent semmit egy-egy kődarab, nem érzem közel őket, ha ott vagyok.

Ezért én minden évben otthon mécseseket gyújtok, gondolok rájuk, visszaemlékezem a legkedvesebb emlékeimre velük, néha nevetek, néha sírok… Elmondom nekik mennyire hiányoznak és megkérem őket, hogy onnan fentről vigyázzanak a még itt lévő összes családtagomra, barátomra, kedves ismerősömre. Én így emlékezek…

És hogy összefűzzem a fenti két gondolatmenetet:

A Kreatív hobbik csoportban ca egy évvel ezelőtt egy kreatív úriember feltett egy képet, hogy készített ilyen játékot, és megosztotta velünk a hivatalos játékszabályt is, ami még nekem is új volt, mert megtudtam hogy ketten is játszhatjuk. Sajnos nem mentettem el a nevét és már nem emlékszem ki ő, de ezúton is köszönöm neki!

Idén úgy döntöttem, hogy Mindenszentekig elkészítem a Feri papa féle játékot. Idén ez is az emlékezésem része lesz, mikor a mécsesek fényében játszani fogok ezzel a szuper játékkal, és hallom majd Feri papa hangját, amint azt suttogja a fülembe: „Megint nyerni fogsz kisunokám!„

Ha Ti is szeretitek a logikai játékokat, ajánlom az elkészítését, mert viszonylag kevés (idő és anyagi) befektetéssel egy nagyon jó kis játékot készíthettek, melyet egyedül vagy párban is játszattok (játékszabály a leírás alján). Felnőtteknek, gyerekeknek kiváló saját készítésű karácsonyi ajándék lehet belőle.

Készítő: Szabó Henrietta – Minyama Árudája

Elkészítési idő: ~1,5 óra

Technika: barkácsolás

Hozzávalók:

  • fa alap (méret: ca 16x16cm, vastagság: 1,6cm),
  • paraffinolaj,
  • fúró,
  • 10-es fa fúrószár,
  • filc/szigetelőszalag (fúrószár jelöléshez),
  • 34db 10mm-es fatipli (bábuk),
  • ceruza,
  • vonalzó,
  • csiszológép/csiszolóvászon,
  • ecset és rongy,
  • narancs vagy piros+sárga akrill festék,
  • tapadókorong (opcionális),
  • kis boríték (opcionális),
  • két oldalú ragasztó (opcionális).

Elkészítése:

Első lépésként tervezzük meg és rajzoljuk fel a négyzetrácsot a falapunkra.

Ha valamit elhibáztok közben, (mint én) sincs tragédia, mert mikor majd átcsiszoljuk a felületet, el fognak tűnni a téves jelölések, segédvonalak.

Keressük meg a tábla közepét, ez legyen a kiinduló pont a lyukak jelölésénél. Én 2cm-ként jelöltem be a lyukakat, így 10mm-es szünetek lesznek a fatiplik/lyukak között.

Ha megvan az összes jelölés jöhet a fúrás. 10mm-es fa fúrószárral dolgozzunk, mert a tiplink is 10mm-es.

Amire figyeljünk, hogy NE fúrjuk át teljesen a fa lapot, hiszen a bábuknak (tipliknek) meg kell állniuk a táblában. Az én falapom 1,6cm vastag volt, ezért ca 1cm mély lyukakat fúrtam. Ehhez a fúrószárat megjelöltem fehér filccel (épp ez volt kéznél, jelölheted szigszalaggal is) 1cm-nél, ezt a jelölést fúrás közben is láttam, így mindig tudtam hol kell megállnom, hogy megfelelő mélysége legyen a lyuknak.

Fúrás közben picit mozgassuk körbe körbe a fúrószárat h nagyon picit tágabb legyen majd a lyuk, ne szoruljon bele a tipli.

Ha kifúrtuk az összes lyukat, érdemes lyuk próbát végezni és ahol szükséges még tágítani rajta.

A megmaradt faforgácsot eltettem ínségesebb időkre, a kreatív ember sosem tudhatja ugyebár, hogy mikor lesz rá szüksége.

Ezután csiszoljuk át a felületet, addig csiszoljuk míg el nem tűnnek a korábban felrajzolt segédvonalak és szálkamentes nem lesz a felülete.

Paraffinolajjal (gyógyszertárban kapható) kezeljük a felületet. Ecsettel vigyük fel a felületre, majd a felesleges olajat egy rongy segítségével töröljük le róla. Hagyjuk megszáradni.

Az olaj minimálisan színezi át a felületet, bár igazság szerint ezt nem is színezésnek hívnám, szimplán csak érettebbnek tűnik tőle a fa.

A különbség a natúr és olajozott felület között

A különbség a natúr és olajozott felület között

Ha szeretnénk, tegyünk az aljára tapadós korongot, amit a bútorok aljára, lábára is szoktak tenni padlóvédelem céljából. Én azért tettem rá, hogy védjem az üvegasztalomat és azért mert emel rajta annyit, hogy a kinyomtatott játékszabályt az aljára rögzíthessem.

Egy darab fatiplit fessünk le narancssárga színűre és máris kezdődhet a játék!

Logikai játék készítése végén az alábbi játékot kapjuk.

Logikai játék készítése végén az alábbi játékot kapjuk.

Gondolatok, tippek:
Használhattok megmaradt deszkát, polcot. De ha nincs maradék anyagotok, akkor javaslom, hogy a barkács üzletek, faipari üzletek leeső darabjai közül válogassatok, ahol kisebb darabokat is találhattok, nem kell drágán megvenni a standard nagyobb méretű lapokat.

Én ezt a kb 17x20cm darabot négyszáz forint körül vettem. A méreteken nyugodtan változtathattok, kisebb-nagyobb hézagok, kisebb tipli, kisebb lyukak… a lényeg hogy csináljatok róla papíron egy vázlatot.

Ha nem natúron szeretnétek a táblát, akkor ne olajozzátok, díszítsétek decoupage, transzfer, pirográf technikával igény szerint. Nálam most nem a díszítés volt a lényeg, hanem az eredetihez közeli játék megalkotása, annak értéke pedig nekem pedig most az egyszerűségében rejlett.


Logikai játék készítése után kezdődjön a JÁTÉK
JÁTÉKSZABÁLYOK

(Játékosok száma: 1 fő)

A játék célja: A bábukat úgy levenni a tábláról, hogy csak egy bábu maradjon (lehetőleg a középső mezőn).

A játék menete: A játékos kezdéskor az összes bábut a tábla mezőire helyezi úgy, hogy a középsőt üresen hagyja.

A játék folyamán a bábukat úgy lehet levenni a tábláról, az-az kiütni, hogy a játékos egy adott bábuval egy szomszédos mezőn álló bábut átugorva a mögötte lévő üres mezőre lép, és az átugrott bábut leveszi a tábláról.

Tehát a kiütés feltétele, hogy az átugrandó bábu mögött közvetlenül üres mező legyen (ezért hagyjuk szabadon játékkezdéskor a tábla középső mezőjét). Az ugrás, illetve ütés a vonalak mentén, tetszőleges irányban (előre, hátra és oldalirányban) lehetséges. Egy lépésben csak egy bábut lehet levenni a tábláról, és minden lépésben egy-egy bábut le kell ütni. A bábuk üres mezőt nem ugorhatnak át és a szomszédos üres mezőre sem léphetnek.

A játszmát a játékos akkor nyeri meg, ha a táblán csak egyetlen bábu marad, ezért általában több lejátszás szükséges ahhoz, hogy a „türelemjátékos” kikísérletezze a megfelelő stratégiát.

A róka és a libák, avagy győzzön az okosabb!

(Játékosok száma: 2 fő)

A játék célja: A libákkal játszó játékos célja, hogy bekerítse a rókát, és ezzel megakadályozza a további mozgását, a rókával játszóé pedig az, hogy annyi libát raboljon el, az-az üssön ki, amennyi már nem tudja a rókát bekeríteni.

A játék menete: A libákat a tábla sötét koronggal jelölt mezőire (három sor vízszintesen!), a rókát pedig az üresen maradt mező bármelyikére kell állítani.

A játékosok, miután eldöntötték, melyikük melyik bábuval játszik, felváltva lépnek. A játékot a róka kezdi.

A libák és a róka is a vonalak mentén léphet bármely irányba egyet, a szomszédos mezők valamelyikére.

A rókának, ha lehetősége nyílik az ütésre, ütnie kell. Az ütés úgy történik, hogy a róka a mellette álló libát átugorja és a mögötte lévő üres mezőre lép. A kiütött bábut le kell venni a tábláról. A róka egy lépésben több libát is kiüthet egy ugrássorozattal, az-az addig folytathatja a libák átugrását, amíg a szomszédos mezőn álló liba mögött szabad mező található. Ütés közben megengedett az irányváltoztatás.

Ha a róka több ütéslehetőség közül választhat, azt az ugrássorozatot kell elvégeznie, amellyel több libát üt ki.
Ha libáknak sikerült bekeríteniük a rókát úgy, hogy ne tudjon mozogni, a játékot a libák nyerik meg. Ha viszont a róka annyi libát tud kiütni, hogy a többi már nem tudja bekeríteni, a róka a játék győztese.

Sok örömöt okozott nekem a Logikai játék készítése, remélem majd nektek is 🙂

Ha még több saját készítésű társasjáték ötletre, inspirációra van szükséged, akkor nézd meg a Pinteresten található „Társasjátékok, játékok” nevű táblánkat ITT.

Ha Te is beküldenéd alkotásodat, várjuk pályázatodat a kreativhobbikcsoport@gmail.com címre. Tárgymezőben az alábbi cím szerepeljen: Hulladékvadász DIY – saját alkotás neve. A további alkotásokhoz, újrahasznosításhoz sok sikert kíván a Kreatív Hobbik Csoport!

You may also like...