Támogasd környezetünk megmentését, a hulladekvadasz.hu üzemeltetőjét, a JÖN Alapítványt.

Eddig több ezer bejelentés hatására több ezer tonna hulladék felszámolásában működtünk közre vagy szerveztünk több száz fős szemétszedési akciókat és váltunk Magyarország legaktívabb környezetvédelmi mozgalmává. Tevékenységünknek azonban komoly költségvonzata is van, amit eddig az alapítvány tagjai saját erejükből finanszíroztak meg. Segítségeddel tovább folytathatjuk a munkánkat.




Banki átutalással ide kattintva.

Interjú Szutor Ferenc balatoni hajóssal, a Porthole.hu szerkesztőjével

Interjúnkban Szutor Ferenc, balatoni hajóst, a Porthole.hu szerkesztőjét kérdeztük hogyan viszonyul egy magyarországi hajós a környezetvédelemhez.

Ez az interjú nem is lehetne aktuálisabb, hiszen manapság, szinte mindennap hallani vizeink globális hulladékszennyezéséről. Az interjú rovatunkban egy újabb személlyel ismerkedhetünk meg, aki szívén viseli a környezet védelmét.

Balatoni vizeken a Postás névre keresztelt vitorlás. / Fotó: Cserta Gábor

Balatoni vizeken a Postás névre keresztelt vitorlás. / Fotó: Cserta Gábor

Milyen a magyar hajósközösség viszonya a környezetvédelemmel?
Én alapvetően vitorlásközösségre látok rá. Véleményem szerint azok az emberek, akik a kedvüket lelik a természetben jellemzően vigyáznak is rá. Biztosan lehetne növelni a környezettudatosságot, erre irányuló programokkal, de a hajós közösségben alapvető szándék a környezetvédelem.

Mit gondol a világ vizeit szennyező mikrohulladékról?
Sajnos ez komoly probléma. Én magam is beszélgettem dél-afrikai emberekkel, akiknek az élőhelyüket árasztja el a szemét. A világ vizeinek szennyeződése sajnos aggasztó, de mivel tőlünk messze van, ezért kevés figyelem összpontosul rá. Sajnos a műanyag nem bomlik le, addig őrlődik amíg mikro méretű szennyeződés lesz belőle, ami aztán visszakerül az élő szervezetekbe. Úgy tudom Amerikában(?) már betiltották azokat a tisztálkodó és kozmetikai szereket, melyekben apró műanyag golyócskákkat tartalmaznak. Jó lenne felhívni a magyar lakosság figyelmét is, hogy lehetőleg kerüljék ezeket készítményeket. Még jobb lenne ha nálunk is betiltanák őket.

A hajózás Ön szerint lehet környezetszennyező?
Minden lehet környezetszennyező, nyilván a hajózás is. Ha nem megfelelően kezeljük keletkezett szennyvizet, ha belsőégésű motorok üzemeltetésekor nem figyelünk az esetleges szennyezésekre. Ha a hajón termelt szemetet nem gyűjtjük megfelelően.

Szutor Ferenc és csapata versenyzés közben a Klasszikus Kupán. / Fotó: Cserta Gábor

Szutor Ferenc és csapata versenyzés közben a Klasszikus Kupán. / Fotó: Cserta Gábor

Megjegyzem a Balatonon a hivatalos szabályozás szerint belsőégésű motort csak a kikötőből való ki/beállásra illetve vészhelyzet esetén szabad használni. Ennek is köszönhető, hogy az elektromos hajózás az utóbbi években egyre elterjedtebb a tavon. Persze kiskapuk mindig vannak, és évről évre több „vízitaxi” kerül tóra, melyek jellemzően az Adriáról felhozott nagy motoros yachtok. Sajnos a jogalkotók láthatólag nem foglalkoznak ezzel a jelenséggel.

A hazai vizeink tisztaságáról mi a véleménye?
Sajnos nem ismerem annyira a vizek általános állapotát, hogy véleményt tudjak róla mondani. 1-2 éve valamelyik hír portál vizsgálta a Duna minőségét és a Margitsziget partját fürdésre alkalmasnak találta. A Balaton vize évek óta kiváló minőségű. A Limnológiai intézet szerint idén is minden rendben van vele. Jelenleg inkább az jelenti a gondod, hogy az igen tiszta vízben a napfény mélyre hatol, ezért hínárosodik a tó. Persze ez inkább csak kellemetlen, valódi problémát nem okoz. Ha néha egy-egy strandon fel is üti a fejét valamilyen fertőzés, az mindig lokális és a vízben fürdőző emberek okozzák. Minden évben hallunk 1-1 Calicivírus-fertőzésről, de erről tudni kell, hogy nagyon rövid ideig marad életen a vírus a vízben, így a fertőzött terület igen kicsi és hamar meg is szűnik.

Többféle víztisztítási módszerről hallottunk. Ismerik, használják a Seabint?
Ismerem ezt a módszert, illetve úgy tudom van ennek manuális kézi változata is. A Balatonon tudtommal nem használják ezt a módszert, aminek elsődleges oka, hogy nem nagyon van rá szükség. A partmentén vagy a kikötőkben igen ritka az, hogy ilyen jellegű nagy szennyeződés legyen a tóban.

Egy-egy nejlonzacskót vagy pillepalackot elfújhat a szél, de ezt jellemzően kiszedjük. „Tömeges” szemetelés vagy szennyeződés legfeljebb stradok közelében lehet, főleg akkor, ha erősebben és vízirányba fúj a szél. Ilyenkor még tóközépen is lehet találkozni elszabadult strandlabdákkal, gumimatraccal, polifoammal. Ezeket (ha csak egy mód van rá) kimentjük a vízből. Egy vitorlással nagy szélben nem triviális a manőverezés, első pedig nyilván a legénység és a hajó biztonsága.

Szutor Ferenc hajóján. / Fotó: Leiner András

Szutor Ferenc hajóján. / Fotó: Leiner András

Milyen típusú felépítésű hajót ajánl olyanoknak, akik megismerkednének ezzel a sporttal?
Akik most ismerkednek a vitorlázással és valóban vitorlázni, nem pedig hajóról strandolni szeretnének, azoknak kishajót ajánlanék. Olyan uszonyos vitorlást, amin érezni lehet a szelet, ahol közel van a víz, amit egy-két ember kényelmesen elnavigál. Strandkatamaránok, Laserek, Kalózok. Kisebbeknek Optimist. Ezek kishajók papír nélkül kibérelhetők (megfelelő időjárási körülmények között). Aki egy ilyen hajón tapasztalja meg a szél erejét, a hullámokat, a vitorlázás adta szabadságot, annak ez meghatározó élmény lesz, és később is ezt az élményt fogja keresni a nagyobb hajókon is. Aki egyből nagy, tőkesúlyos hajóba ül, annak kimarad ez a lépcső, pedig utólag nehezen pótolható.

A Porthole.hu -t pár mondatban bemutatná az olvasóknak?
A Porthole hajósportált 2010-ben alapítottuk egy barátommal Gerő Andrással. A Porthole papírmagazin internetes megfelelője volt, de igazodva a tartalomfogyasztási szokásokhoz, néhány éve már csak digitálisan érhető el. Fontos számunkra vitorlás és hajós közösségek támogatása, beszámolók túrákról, kikötői eseményekről, versenyekről. Nem csak a portálon, hanem Facebookon is aktívan jelen vagyunk, a portál saját csatornája mellett egy nyitott csoport mindazoknak, akik túracélpontokat keresnek, vagy javasolnak. Olvasóinkat heti hírlevélben is tájékoztatjuk a fontos eseményekről, versenyeredményekről.

Köszönjük Szutor Ferenc balatoni hajósnak, a Porthole.hu szerkesztőjének az interjút.

TUDTAD?

A hulladekvadasz.hu hivatalos üzemeltetője a JÖN Alapítvány, aminek a segítségével szeretnénk biztosítani a tevékenységeink hosszútávú működését.
Milyen segítség kell ahhoz, hogy tevékenységünk és hulladékvadászaink tovább folytassák munkájukat a környezetvédelem érdekében?
Az oldalunk fejlesztéséhez, munkánk támogatására támogatókat, szponorokat keresünk. Továbbá csapattagokat, akik segítik a munkánk.
Támogass minket egyszeri vagy rendszeres hozzájárulással!

Van még itt, ami érdekelhet