Támogasd környezetünk megmentését, a hulladekvadasz.hu üzemeltetőjét, a JÖN Alapítványt.

Eddig több ezer bejelentés hatására több ezer tonna hulladék felszámolásában működtünk közre vagy szerveztünk több száz fős szemétszedési akciókat és váltunk Magyarország legaktívabb környezetvédelmi mozgalmává. Tevékenységünknek azonban komoly költségvonzata is van, amit eddig az alapítvány tagjai saját erejükből finanszíroztak meg. Segítségeddel tovább folytathatjuk a munkánkat.




Banki átutalással ide kattintva.

Öt elmetrükk a csomagolásmentes vásárláshoz

Öt elmetrükk, amivel a Csomagolásmentes május kihívás alapelemeit a hulladék nélküli vásárláshoz hamarabb elsajátítható, mint gondolnád. S egyben ez a hulladekvadasz.hu legújabb rovatának, a Zöld Pszichológiának az első cikke.

A csomagolásmentes vásárlás leginkább a tudás, a figyelem és az akaraterő próbája. A műanyagzacskó ugyan nem jár fiziológiás sóvárgással, de a használata olyan mélyen beágyazódott a mindennapjainkba, hogy komoly pszichikai energiát követel, hogy „leszokjunk” róla. Legalábbis kezdetben. Ahogy sikerül a régi szokásokat új szokásokkal helyettesíteni, már nem fog érdemben nagyobb erőfeszítéssel járni, hogy magunkkal vigyük a saját szatyrot vagy, hogy előre megtervezzük a nagybevásárlást.  Arról, hogy melyek a csomagolásmentes vásárlás legjobb technikái a JÖN Alapítvány és Tóth Andi anyagai között találsz információt. Ahhoz pedig, hogy ezeket nagyobb eséllyel tudd betartani, az alábbi öt technika nyújt segítséget.

1. Ismerd meg a fogyasztásod

Minden valamire való viselkedésváltozás alapja a pontos önismeret. Az emberek többségének azonban nem elég, hogy csekély önismerete van, de ami van, legtöbbször még az is téves.  Átlagfeletti vezetőnek, tanárnak, házastársnak, sportolónak stb. gondoljuk magunkat, nem beszélve a káros szenvedélyeinkről, amelyek mértékét és kockázatait rendre alábecsüljük. Főleg ha a saját fogyasztásunkról van szó.

Kezdésnek írd össze mit szoktál vásárolni és miért. / Fotó: pexel.com

Kezdésnek írd össze mit szoktál vásárolni és miért. / Fotó: pexel.com

Ahhoz, hogy érdemi és maradandó viselkedésváltozással járjon egy csomagolásmentes hónap, célszerű megismernünk, hogy hol tartunk most és, melyek azok a területek, ahol változtatnunk kell. Sokszor már az is elég, ha az ember képbe kerül a saját fogyasztási mintáival. Az Egyesült Államokban a mérgezőanyag-kibocsátás kötelező leltárba vétele önmagában elég volt ahhoz, hogy csökkentésre bírja mind a cégeket, mind a magán személyeket. Ismerd, meg hát mit művelsz bevásárlás címén hétről hétre. Biztos, hogy külön tanácsok nélkül is látni fogod hol érdemes kezdeni a változtatást!

2. Töltsd fel az akaraterőd

Roy F. Baumeister, amerikai szociálpszichológus kutatásai szerint, az akaraterő véges erőforrás. Reggel felkelünk egy bizonyos mennyiséggel, amit aztán egésznap fogyasztunk. Minden tevékenységünk, kezdve a munkahelyi megbeszélésektől, a napi feladatokon át egészen a legegyszerűbb döntésekig, folyamatosan meríti. A napvégén aztán jócskán megcsappant készlettel botorkálunk be a szupermarketbe, ahol a csábítás ezernyi formában támad ránk és mi ezt alig érzékeljük. Ilyen körülmények között az önuralom is nehezebben megy, nemhogy olyan plusz dolgokra való figyelés, mint a csomagolásmentesség.  Ahhoz, hogy nagyobb eséllyel tudjuk betartani a kihívást és ne essünk a tudatalatti csábítás csapdájába sem, érdemes akkor intézni a bevásárlást, amikor az akaraterőnk a lehető legnagyobb „töltöttségen” áll.

Megbírod állni, hogy ne vegyél olyan terméket, ami ... ? / Fotó: pexel.com

Megbírod állni, hogy ne vegyél olyan terméket, ami … ? / Fotó: pexel.com

De legalábbis a nagybevásárlásokat. A különböző elhatározások egymással versengenek az akaraterőért, ezért ha valaki egyszerre kezd el diétázni, sportolni és leszokni a dohányzásról majdnem biztos, hogy valamelyiken elbukik. Ha stresszesen, éhesen, érzelmileg kimerülten megy valaki vásárolni, igen csak rontja az esélyeit a tudatos vásárlásra. Legyünk ezzel tisztába és akkor menjünk a csatába, amikor felkészültek vagyunk. Persze a legtöbben a napvégén jutnak el oda, hogy megejtsék a bevásárlást. Ilyenkor legalább „az éhesen nem megyünk a boltba” szabályt érdemes betartani, hiszen nem csak, hogy nem szórjuk tele a kosarat minden féle felesleges cuccal, de a lassú felszívódású szénhidrátok egy jó ideig még az akaraterőnket is „visszatöltik”.

3. Kövesd a kis lépések politikáját

A csomagolásmentesség, egy csomagolásban tobzódó társadalomban, még egy hónapra is rémisztőnek tűnik. Ha tudnánk is mindenre használható alternatívát (nem tudunk), akkor is elfelejtkeznénk egy csomó mindenről. Zsúfolt napjainkon meg még alkudoznánk is magunkkal és végül elbuknánk.  A nagy és gyors átalakulások legtöbbször kudarcra vannak ítélve, mert lehetetlennek érezzük a fenntartásukat. Ennek hátterében az áll, hogy egy alapvetően új magatartásforma kezdetben ellentétes az énképünkkel.

Ha az öt elmetrükk nem lenne elég, akkor a csomagolásmentes május kihívással kapcsolatos cikkeink ide kattintva elérhetőek.

Ha rögtön neki ugrunk, nem csak nehéznek fogjuk érezni, de tudat alatt is el fogjuk utasítani a változást. Ehelyett érdemes inkább a kis lépések politikáját választani. Fel kell bontani a kívánt viselkedést kisebb cselekvésekre, amelyek még nem veszélyeztetik az énképet.  Például rászoktatom magam arra, hogy a banánhoz nem tépek zacskót vagy, hogy mindig van nálam saját bögre stb.  A pszichológusok a viselkedésformálás (shaping) módszerével, amelynek tulajdonképpen hasonlóak az alapjai, malacokat tanítottak meg porszívózni, meg galambokat hajtörötteket felkutatni. Ha úgy keveredsz ki a májusból, hogy van két-három jó szokásod, ami nem jár plusz műanyag zacskóval, már megérte. Aztán hol van még karácsony.

4. Kérj időt

Az időkérés a leszoktató programok egy hasznos technikája. Ilyenkor csupán annyi a páciens dolga, hogy mielőtt elbukik az akaraterő próbáján, azaz újra inni vagy cigizni kezd, az első korty vagy slukk előtt várjon még néhány percet és csak aztán csinálja. Nem nehéz kitalálni, hogy a technika lényege a robotpilóta üzemmódból való kilépés, a sóvárgás tudatosítása, még a bukás előtt. A technika a vásárlások során is remekül alkalmazható.

Legközelebb mikor vásárolni megyünk, a fizetés előtt adjunk magunknak öt vagy tíz percet, hogy újra átnézzük mit vettünk. Az üzletek elrendezése, az áruk elhelyezése, a csomagolások kivitelezése mind mind komoly reklámpszichológiai kutatáson alapul. Mikor a szavannán formálódott kőkori agyunkkal betévedünk a bevásárlóközpontba, egy olyan iparággal nézünk farkas szemet, amelyik ismer minden mocskos trükköt. Sőt még jobban ismer minket is, mint mi saját magunkat. Mire végzünk a vásárlással, a jócskán megtépázott figyelmünk már biztos, hogy átengedett néhány akciós cuccot.

A listaírás sajnos kevés.

A kutatások szerint még azoknál a vevőknél is, akik bevásárló listával érkeznek, a vásárlási döntések több mint fele akkor születik meg mikor meglátják a terméket. Tehát pont mielőtt fizetnénk, tartsunk még egy végső ellenőrzést, hogy az van-e a kosarunkban, amit tényleg akarunk. A chipseknek, édességeknek és egyéb élvezeti cikkeknek még így sem biztos, hogy ellen tudunk állni.  Ők egyéb módon is csábítanak. De a műanyagzacskó egyelőre még nem okoz fiziológiás függést. Nézzük meg nincs-e olyan, termék a kosárban, amiből esetleg létezik csomagolásmentes alternatíva. Csak ennek az egy kulcsszokásnak a kialakítása drasztikusan átformálhatja a teljes fogyasztási mintánkat.

5. Köteleződj el nyilvánosan

Társas lények vagyunk. Az önmagunkról kialakított gondolatok és érzelmek gyakran abból származnak, hogy összehasonlítjuk magunkat másokkal.  Mások ítéletei alapján alkotunk fogalmat arról is, hogy mi a helyes és mi a helytelen. Az átlagember ezért, ha nyilvánosan elköteleződik valami mellett, akkor inkább hajlamos ahhoz konzisztensen viszonyulni a későbbiekben is. Egy klasszikussá vált kísérletben a családok önként jelentkeztek energia megtakarítási programba. A jelentkező családokat véletlenszerűen két csoportba sorolták. Az egyik csoportba kerültek azok, akiknek a hozzájárulását kérték ahhoz, hogy a nevük nyilvánosan megjelenhessen.

Az öt elmetrükk egyike: vásárolj vászontáskát használva.

Az öt elmetrükk egyike: vásárolj vászontáskát használva.

A másik csoport csupán név nélkül vett részt a programban. Végül egy család neve sem jelent meg sehol, de abban a csoportban, ahol hozzájárulást kértek ehhez, 15%-al nagyobb gáz, és 20%-al nagyobb elektromos áram megtakarítást mértek a kutatók. A technikát szintén alkalmazzák számos egészségvédő, leszoktató vagy fogyókúrás programban (pl. fogyókúrás szerződés).

Sőt a marketing is előszeretettel használja. Alapja, hogy szeretnénk énazonosnak látni magunkat. Ha valamiért nyilvánosan is kiállok, bizonyára olyan ember vagyok, akinek ez fontos. Komoly disszonanciával járhat, ha még sem ennek megfelelően cselekszek. A nyilvános elköteleződés tehát segít betartani a céljainkat. Ezért érdemes például egy fotót posztolni, amin hulladék nélkül vásároltál és használni a #hulladéknélkül hashtaget megmutatva a világnak, hogy te is csomagolás-mentesen vásárolsz!

Ha elnyerte tetszésedet az öt elmetrükk, akkor kövesd figyelemmel Czizmadia Máté írásait a környezetvédelem és a pszichológia vonatkozásában a Zöld Pszichológia blogon vagy annak facebook oldalán!

Ezek a cikkeink is érdekelhetnek