Világítástechnikai termékek: hogyan döntünk?

Van 1 %-od a tiszta környezetre? Ha igen, kérjük támogasd vele a hulladékvadászok szervezetét, a JÖN Alapítványt!Felajánlom az adó 1%-omat!

Világítástechnikai termékek piacán manapság a lakosság tájékoztatása és tájékozottsága rendkívül fontos és elengedhetetlen. Erről a kérdéskörről legutóbb a Világítástechnikai Társaság tartott szemináriumot.

Világítástechnikai termékek

Forrás: sirs-e.com

November 14-én a Világítástechnikai Társaság legújabb szemináriumán a lakosság tájékozottságáról és tájékoztatásáról beszélgettünk „Lehetőségeink és felelősségünk a világítástechnikai információk terjesztésében” címmel. Az Óbudai Egyetem KVK MTI hallgatója, Szabó Renáta Rebeka egy felmérés eredményeiről írt cikkében összefoglalta a magyarországi és közép-kelet európai országok lakosságának ismereteit és véleményét a világítástechnika területéről. A kutatás eredményeit Molnár Károly Zsolt, az Óbudai Egyetem oktatója foglalta össze a Világítás Házában rendezett eseményen. A kutatás részleteit a Világítástechnikai Évkönyv legújabb számában publikálták.

Világítástechnikai termékek

A szemináriumról egy kép. Forrás: lampahulladek.blog.hu

Íme néhány érdekes megállapítás a 27 kérdést tartalmazó kérdőívre érkezett válaszok elemzése alapján:

Színhőmérséklet-preferencia

Látható egy tendencia, amely szerint az emberek északról dél felé haladva az egyre hidegebb szín hőmérsékletet preferálják. Természetesen vannak kivételek, néhány országban ettől a trendtől jelentősen eltérő igény jelentkezik. Mégis érezhető, hogy jellemzően hőérzetünket a világítás színhőmérsékletével próbáljuk kompenzálni.

Vásárlási szokások

Hazánkban a világítástechnikai termékeket a lakosság szinte egyenlő arányban vásárolja az elektrotechnikai, világítástechnikai szaküzletekben, hipermarketekben és az interneten. Érezhető, hogy az emberek nagy része nem tarja fontosnak, hogy szaküzletben szerezze be ezeket a termékeket.

Preferált fényforrások

Egyértelműen kimutatható a LED-es termékek terjedése, de a magyar lakosságnál még a hagyományos izzó, a kompakt fénycső és a halogénizzó is jelentős kereslettel rendelkezik.

Hogyan választunk a termékek közül?

A felmérés kimutatta, hogy a vásárlók 80%-a igényelne szakmai segítséget fogyasztói döntéséhez, azonban csak kb. 41%-uk nyilatkozott úgy, hogy meg is kapja ezt a támogatást. A legtöbben önállóan döntenek (38%), 10-10% pedig a korábbi terméket keresi, vagy az internetről tájékozódik vásárlás előtt. A válaszok alapján a lakosság elsősorban a divatos és olcsó termékeket keresi, de már érezhetően megjelenik az energiatakarékosság iránti igény is.

Világítástechnikai termékek

A Világítás Házában együtt láthatjuk a hatalmas választékot:. Forrás: lampahulladek.blog.hu

A kutatás végső konklúzióját így foglalhatjuk össze:

A lakosság egyre tudatosabb vásárlóként jelenik meg a világítástechnikai eszközök piacán, és igényli a széleskörű tájékoztatást. A vásárlók jelenleg onnan szerzik be a döntésükhöz szükséges információkat, ahol a legkönnyebben megtalálják, sokszor nem vizsgálják ennek a forrásnak a hitelességét sem. Ezért az előadást követően a résztvevők arról beszélgettek, vajon a világítástechnikában érintett társadalmi szervezet (VTT), valamint a szakmai közösségek, cégek és oktatási intézmények hogyan járulhatnak hozzá ahhoz, hogy a lakosság a legkönnyebben és szakmailag megbízható formában jusson hozzá a világítástechnikai termékek kiválasztásához szükséges információkhoz.

Világítástechnikai termékek piacán a vásárlók tehát egyre tudatosabban viselkednek és igénylik a minél széleskörűbb tájékoztatást. A lámpahulladékokkal kapcsolatos szemléletformálás is ebbe a kérdéskörbe tartozik.

Ez is érdekelhet: